6804666-ocean-sunset

Farvers Betydning

Posted on Posted in Blog, Farver, Indretning af kontorer, Inspiration, Retail Indretning

Farver, har som vi ved, ofte en form for psykologisk betydning…

Farver kan have en form for underbevidst betydning for følelser og reaktioner. I en ´non verbal´kommunikationsform, kan farver være et rigtig stort hjælpemiddel – og er derfor også noget der bliver tænkt meget over inden for fx. reklame-branchen.

Men det er også et rigtig stort element i indretnings-verdenen:

  • Hvad er det for et signal vi vil sende?
  • Hvilken følelse skal det fremkalde?
  • Hvad vil vi gerne have at det samlede budskab skal forståes?

For at give et eksempel; hvis man fx. havde et billede man skulle tage udgangspunkt i:

Romantic-nostalgics-strong-loyal-soft-cozy-gentle-peaceofmind

Farverne på billedet afspejler bl.a.:

  • Blødhed
  • Hygge
  • Nostalgi
  • Kreativitet
  • Ro
  • Styrke
  • Loyalitet
  • Koncentration
  • Sentimentalitet

– og hvis det fx. er nogle af disse følelser/moods man gerne vil genskabe i en indretning, kan man så tage de farver ud, og bruge dem i sin indretnings-plan.

Her er det skema som jeg selv har gjort brug af – et skema der reflektere en bred vifte af farvenuancer og som både ser på de positive- og de negative faktore!!!

(Du er meget velkommen til at printe skemaet ud til eget brug, eller dele det med andre)   

Skriv et svar