Farver, har som vi ved, ofte en form for psykologisk betydning…
Farver kan have en form for underbevidst betydning for følelser og reaktioner. I en ´non verbal´kommunikationsform, kan farver være et rigtig stort hjælpemiddel – og er derfor også noget der bliver tænkt meget over inden for fx. reklame-branchen.
Men det er også et rigtig stort element i indretnings-verdenen:
- Hvad er det for et signal vi vil sende?
- Hvilken følelse skal det fremkalde?
- Hvad vil vi gerne have at det samlede budskab skal forståes?
For at give et eksempel; hvis man fx. havde et billede man skulle tage udgangspunkt i:
Farverne på billedet afspejler bl.a.:
- Blødhed
- Hygge
- Nostalgi
- Kreativitet
- Ro
- Styrke
- Loyalitet
- Koncentration
- Sentimentalitet
– og hvis det fx. er nogle af disse følelser/moods man gerne vil genskabe i en indretning, kan man så tage de farver ud, og bruge dem i sin indretnings-plan.
Her er det skema som jeg selv har gjort brug af – et skema der reflektere en bred vifte af farvenuancer og som både ser på de positive- og de negative faktore!!!
(Du er meget velkommen til at printe skemaet ud til eget brug, eller dele det med andre)Source: img.gawkerassets.com via Helena on Pinterest